وجود60 تا100هزاربيمار ايدزي ناشناس ‌در كشور

12 02 2007

 

رييس انجمن ايدز ايران با بيان اينكه شمار بيماران ناشناخته ايدزي در حال حاضر بين 60 تا 100 هزار نفر است، بر لزوم ترويج فرهنگ پيشگيري از ايدز به عنوان اصلي ترين عامل موثر در كاهش سرعت رشد اين بيماري در ايران تاكيد كرد و گفت: پروژه آموزشي پيشگيري از HIV تا پايان امسال به طور گسترده در كشور اجرا خواهد شد.

 

دكتر حميدرضا شاعري در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در حال حاضر فعاليت گسترده سه مركز گذري كاهش آسيب اعتياد از اقدامات اصلي انجمن ايدز جهت سرويس دهي به بيماران HIV مثبت است؛ علاوه بر اين، كلينيك متادون انجمن نيز به بيماران HIV مثبتي كه تحت درمان جايگزين مواد مخدر هستند، ‌به طور كامل ارائه خدمت مي‌كند.

وي با اشاره به ارتباط كاري موثرميان انجمن ايدز و كلينيك متادون مركز مطالعات ملي اعتياد، افزود: خدماتي كه از سوي انجمن به بيماران ايدزي تحت درمان جايگزين مواد مخدر ارائه مي‌شود كاملا علمي، قانونمند و با بازدهي بالاست.

دكترشاعري همچنين به لزوم افزايش آگاهي مردم جهت پيشگيري از ابتلا به HIV تاكيد كرد و گفت: علاوه بر برنامه‌هاي آموزشي انجمن كه هم اكنون در حال انجام است،‌ سه پروژه گسترده و متنوع آموزشي پيشگيري از ايدز نيز كه تاثيربسزايي بر فرهنگ زندگي مثبت با اين بيماري و پذيرش آن توسط جامعه برجاي خواهد گذاشت، تا پايان سال جاري به ويژه در سطح مدارس كشور به اجرا خواهد رسيد.

رييس انجمن ايدز ايران در ادامه بيان كرد: هم اكنون يك پروژه آموزشي مشترك از سوي انجمن با همكاري UNDP (برنامه توسعه ملل متحد)، سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حال اجراست كه پروژه «آموزش همسان» ناميده مي‌شود. براين اساس كه تعداد زيادي از افراد همسان اعم از جوان و نوجوان جهت آموزش به همسانان خود در مورد بيماري ايدز و عواقب آن برگزيده مي‌شوند تا از اين طريق يك طرح گسترده جهت افزايش آگاهي نسل پرخطر كشور در زمينه پيشگيري از اين بيماري به اجرا گذاشته شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر شمار بيماران شناخته شده ايدزي بيش از 14 هزار نفر و تعداد مبتلايان ناشناخته بين 60 تا 100 هزار نفر است به ايسنا گفت: با توجه به اينكه شمار مبتلايان به HIV مثبت همچنان رو به افزايش است اجراي پروژه «آموزش همسان» و پروژه‌هاي نظير آن از مهمترين استراتژيهاي مبارزه با ايدز و كاهش سرعت رشد آن در كشور محسوب مي‌شود.

دكتر شاعري در پايان نسبت به ابداع روش‌هاي نوين نانوتكنولوژي در زمينه توليد واكسن هپاتيت B و داروي اينترفرون ابراز خرسندي كرد و گفت: از آنجا كه مصرف اين نوع فراورده‌هاي دارويي نوتركيب از ملزومات درمان بيماران ايدزي مبتلا به هپاتيت است، ابداع اين روشهاي نوين، از دستاوردهاي بزرگ علمي كشور در زمينه درمان بيماران ايدزي محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام

کد خبر: 8511-08725


Actions

Information

Leave a comment